یاد آر ز شمع مرده یاد آر: گشایش بنیاد آموزشی دهخدا


بنیاد آموزشی دهخدا در شهرک مورتن گرو در کلان شهر شیکاگو در آمریکا گشایش یافت. هدف اساسی این بنیاد ترویج ارزش های سبک رهبری خدمتگزار در جهت مهر ورزی و صلح آوری توام با پیشرفت و رفاه همگانی است که با پیگیری اهداف و  پروژه های مربوط انجام می گیرد. چشم انداز راهبردی بنیاد، تاسیس نخستین موزه بین المللی رهبران خدمتگزار در جهان است. بنابر خدمات شگرف و ماندگار زنده یاد علی اکبر دهخدا در زمینه های ادبی، اجتماعی و آزادیخواهی، نام او زینت بخش این بنیاد غیر انتفاعی است.

در تعریف آکادمیک، رهبری خدمتگزار به کسانی اتلاق می شود که در واقع پیشتر و بیشتر از رهبری و سروری کردن، خدمتگرا هستند. در ارتباط با این موضوع، رابیندرانات تاگور گفته است: "آرمیدم و به خواب دیدم که زندگی خوشی کردن است. بیدار شدم و دیدم خدمتگری خود زندگی است. در کردار دیدم که خوشی در خدمتگری است." به عبارتی دیگر، رهبران خدمتگزار منافع اجتماعی را بر منافع شخصی خود ترجیح می دهند و نسبت به مال و جاه بی اعتنا هستند.  این رهبران خدمتگزار دارای ویژگی ها و یا ارزش هایی هستند چون: گوش دادن به منظور فهمیدن و درک کردن، همدلی نشان دادن، التیام بخشیدن به دردها ورنج ها، تاکید بر همبستگی با جامعه، ارایه یک چشم انداز امید بخش، و شفافیت در نگهداری و امانت داری از منابع طبیعی و دارایی های همگانی.

در نخستین گام در روز 18 نوامبر، نمایشگاه بین المللی رهبران خدمتگزار بنیاد به صورت رسمی و با برگزاری مراسم از جمله بریدن روبان گشایش یافت. در این مراسم، بنیانگذاران، آذر خونانی و حمید اکبری، و نیز امیر سلطانی، نویسنده و فیلم ساز و یکی از اعضای هیت مدیره بنیاد و دکتر کارلا نورائوسکی، نویسنده و رییس اجرایی پیشین بنیاد کتابخانه ویژه رییس جمهوری آبراهام لینکلن، سخنانی را عنوان کردند. دکتر کریستین لمز، خواننده ترانه های مردمی و استاد دانشگاه، ترانه هایی به انگلیسی و فارسی اجرا کرد. آذر خونانی کارشناس ارشد آموزش کودکان و بنیانگذار مهد کودک "آکادمی کودکان" و موسسه "بگو آری به آموزش و پرورش کودکان" در شهرک مورتن گرو است. حمید اکبری، استاد بازنشسته افتخاری دانشگاه نورت ایسترن ایلینوی و ریاست پیشین دانشکده مدیریت در دانشگاه ایالتی وینونا اسیت در مینه سوتا و دانشگاه کرول در ویسکانسین است.




اکبری و خونانی می گویند که وقتی سالی پیش یک طراح موزه از آنها پرسید: "می خواهید چه برداشتی بیشتر از هر چیز نصیب بازدیدکنندگان موزه شما بشود"، آنها پس از اندکی تامل جواب دادند: "الهام گرفتن از پیام و سبک رهبران خدمتگزار جهان." برخی از رهبران خدمتگزار که در این نمایشگاه معرفی می شوند عبارتند از: علی اکبر دهخدا، مارتین لوترکینگ، النور روزولت، آبراهام لینکلن، آیدا بی ولز، فردریک داگلاس، نلسون ماندلا، جین گوودال، سوفی شول و رزهای سفید، ملالا یوسفزای و گرتا تونبرگ. یک بخش ویژه نمایشگاه به دکتر محمد مصدق اختصاص یافته است.

یکی از ویژگی های نمایشگاه این است که آثار موجود در آن، از جمله عکس ها، کتاب ها و سندها، دارای دستخط و امضای برخی از این رهبران است و نیز آثار دیگری چون نقاشی ها و عکس های اصل با کیفیت موزه ای در معرض نمایش قرا دارند. از جمله اسناد اصیلی که در این نمایشگاه هستند عبارتند از یک حکم مجلس شورای ملی ایران در باره کمک مجلس به لغت نامه دهخدا با امضای دهخدا و رییس مجلس وقت، رضا حکمت (سردار فاخر) و نیز نامه ی دستنوشته محمد علی فروغی به زبان فرانسه خطاب به کمیته صلح جهانی (1932-1925) که به وسیله آلبرت انیشتن و یارانش از جمله ماری کوری اداره می شده است. هنوز اسناد، نقاشی ها، کتاب ها و تصویرهای بسیاری موجود هستند که در نمایشگاههای ویژه و نیز مسافرتی در شهرهای دیگر به نمایش گذارده خواهند شد. برنامه های سخنرانی حضوری و مجازی نیز اجرا می شوند.

بنیاد آموزشی دهخدا موسسه ای است غیر انتفاعی و غیر سیاسی که در اداره مالیاتی آمریکا و ایالت ایلینوی به ثبت رسیده است. نام اعضای هیات مدیره و اعضای هیات مشاوران به زودی اعلام خواهد شد. برنامه  آتی بنیاد نیز به زودی به آگاهی خواهند رسید.

جهت آگاهی بیشتر، دیدار نمایشگاه و تماس با بنیاد لطفا به سایت و ایمیل زیر مراجعه فرمایید. بنیاد از کمک های مالی هم میهنان استقبال و سپاسگزاری می نماید.

www.dehkhoda.org

dehfoundation@gmail.com

Help Us 





نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

باز مصلوبی مصدق در هفتاد سالگی

شاپور بختیار فریاد گر وجدان های بیدار تنها